Empathie, één van de belangrijkste aspecten bij organisatorische veranderingen
Het transformeren van de strategie in je organisatie is een ingrijpende verandering. Dit heeft vaak invloed op elk aspect waarop een organisatie werkt en haar diensten aanbiedt aan klanten.
Als je een succesvolle transformatie wilt uitvoeren, is empathisch communiceren van cruciaal belang. De waarheid is echter dat de meeste eigenaren niet echt weten hoe ze het moeten doen. Een gebrek aan empathie van het publiek bij het overbrengen van nieuws over een organisatorische transformatie kan ervoor zorgen dat deze mislukt. Hoe informatie wordt gecommuniceerd naar medewerkers tijdens een verandering is belangrijker dan welke informatie wordt gecommuniceerd.
Er zijn enquêtes gehouden onder meer dan 200 toonaangevende bedrijfsleiders. Er is ontdekt dat 69% aangaf dat ze van plan waren te lanceren of momenteel bezig zijn met een veranderingstraject. Helaas gaf 50% aan dat ze het sentiment van hun team over de verandering niet volledig hadden overwogen. Erger nog, ongeveer de helft gaf aan dat ze de verandering naderden “op gevoel”.
Als je een eigenaar bent die hoopt een succesvolle organisatieverandering door te voeren, moet je ervoor zorgen dat jouw team aan boord gemotiveerd wordt om dit te helpen realiseren. Er zijn verschillende strategieën die kunnen helpen om de perspectieven van je medewerkers beter te begrijpen.
Profileer je publiek in elk stadium
Wij adviseren doorgaans om persona’s van verschillende doelgroepen te creëren wanneer ze een veranderingsinitiatief lanceren. Maar aangezien de wensen en behoeften van mensen tijdens het proces zullen veranderen, moeten deze persona’s tijdens elke fase van de reis opnieuw evalueren.
Een voorbeeld is het creëren van doelgroep personages die op niveau en functie worden toegewezen aan de belangrijkste afdelingen in de organisatie. Werknemers in elke afdeling worden geïnterviewd om een voorbeeldperspectief te krijgen op typische denkwijzen. Tijdens de interviews stel je vragen om overtuigingen, gevoelens, vragen en zorgen over de huidige strategie van het de organisatie. Belangrijk is dat je vraagt naar specifieke wijzigingen waarvan ze hopen dat het management dit wel of niet zou doorvoeren.
Met behulp van de inzichten uit deze interviews kun je vaststellen hoe elke afdeling zich voelt over de veranderingsinspanning en geplande communicatie. Op basis van of ze opgewonden, bang of gefrustreerd waren kun je waarnemen wat de behoeften zijn. Medewerkers die enthousiast zijn over de verandering, krijgen bijvoorbeeld communicatie die hen aanmoedigt om hun onwillige collega’s te motiveren.
Terwijl de organisatorische transformatie zich ontwikkeld en er nieuwe fasen van de verandering ingaat, moet je ervoor zorgen dat je het interview- en empathisch luisterproces herhaalt. Op die manier kun je inschatten hoe werknemers zich in de loop van de tijd voelen en kun je de communicatie afstemmen op hun stemming.
Vertel mensen wat ze kunnen verwachten
De algemene regel is dat hoe beter jouw werknemers geïnformeerd zijn, hoe beter ze met ongemak kunnen omgaan. Leer dus meer over de specifieke angsten van jouw team en erken ze openlijk. Er zijn uiteraard feiten die je wellicht privé moet houden tijdens een overgang.
Betrek individuele personen op alle niveaus
Een transformatie lukt niet zonder brede betrokkenheid. Vraag je werknemers, of verschillende teams, om een “hoofdstuk” toe te voegen met ideeën over hoe een verandering hun verantwoordelijkheden zou beïnvloeden. Hiermee kun je relevante details delen die betrekking hebben op het functioneren van een afdeling, en helpt dit elk getroffen individu zijn rol te begrijpen. Een oefening als deze kan iedereen helpen om iets waardevols toe te voegen, en zich deelgenoot te voelen bij de organisatorische verandering.
Bedrijfspraktijken evolueren snel, maar er is één techniek waarop eigenaren altijd moeten vertrouwen om effectief te motiveren en te leiden: empathische communicatie. Ontwikkel en toon empathie voor iedereen die betrokken is bij een organisatorische transitie en geef leiding aan een team dat zich gewaardeerd, betrokken en gedreven voelt om het initiatief te helpen slagen.